Voor sommigen is soepelheid min of meer een concept. Maar voor de geheel nieuwe Ruby en Roubaix is het de drijvende kracht achter de keuzes die we gemaakt hebben. Het resultaat is een fiets zoals die nog nooit gemaakt is.
EEN PARTNERSCHAP GEBOREN UIT SNELHEID
SHATTERING MOLDS: ONS PARTNERSCHAP MET MCLAREN
Om de soepelste fiets ter wereld te creëren ,zijn we vanaf het begin van de ontwikkeling een partnerschap met McLaren Applied Technologies aangegaan. Je zou kunnen zeggen dat we buiten alle paden zijn gegaan, maar eigenlijk was ons werk zo revolutionair dat er überhaupt geen gebaande paden te bekennen waren.
NOT ALL COMPLIANCE IS CREATED EQUAL
FUTURE SHOCK
When it comes to compliance, there are two competing schools of thought. In one corner, there's splay. In the other, there's axial compliance. Essentially, splay is the fore & aft movement of the front axle, relative to the frame, as a result of any bending of the frame and fork. Meanwhile, axial (or vertical compliance) can be characterized as the movement of the handlebars, relative to the front axle, as a result of fork, frame, and stem compliance.
The Future Shock features up to 20mm of travel, and it's positioned above the head tube in order to move in a vertical path. So when the front wheel encounters rough terrain, the bike moves up towards your hands and preserves your forward momentum without slowing you down.
Since the Future Shock is positioned above the head tube, the wheelbase isn't changing throughout the suspension's travel, so you get the added benefit of extremely predictable handling.
Since the Future Shock is positioned above the head tube, the wheelbase isn't changing throughout the suspension's travel, so you get the added benefit of extremely predictable handling.
HET LICHTSTE WEGFRAME DAT WE OOIT GEMAAKT HEBBEN
Ondanks aanmerkelijke verbeteringen op het gebied van comfort en snelheid, waren we nog niet tevreden. Daarom hebben we ons als doel gesteld om het lichtste wegframe te ontwerpen dat we ooit hebben gemaakt. Na jaren van testen en fine-tunen hebben we onze missie behaald. Het meest indrukwekkende is dat we dit hebben behaald zonder dat we opofferingen hebben gedaan op het gebied van comfort, flexibiliteit en rijeigenschappen. |
DE WETENSCHAP VAN SOEPELHEID
SMOOTHER IS FASTER
Voor velen is de term 'soepel' uitwisselbaar met 'comfort'. Bovendien wordt comfort traditioneel gezien als een belemmerende factor voor snelheid - je kiest voor een snelle fiets óf voor een comfortabele fiets. Bij het ontwerpen van de Future Shock hebben we soepelheid echter benaderd als een integraal component voor snelheid. Het was niet eenvoudig, maar onze testen laten het overduidelijk zien: soepeler ('smoother') is inderdaad sneller.
Door meer verticale flexibiliteit te creëren - ofwel meer soepelheid - hebben we verschillende facetten van snelheid weten te verbeteren; minder vermoeidheid, meer vermogen en meer grip.
Door meer verticale flexibiliteit te creëren - ofwel meer soepelheid - hebben we verschillende facetten van snelheid weten te verbeteren; minder vermoeidheid, meer vermogen en meer grip.
Meer soepelheid zorgt bovendien ook voor meer grip en tractie - twee zaken die op hun beurt weer zorgen tot meer snelheid. De banden houden beter contact met de ondergrond (of je nu klimt, daalt of een bocht instuurt) en zorgen ervoor dat het geleverde vermogen zo efficiënt mogelijk wordt doorgegeven aan het wegoppervlak.
Soepelheid is de lijm die al deze factoren samenbrengt en wat ons met vertrouwen doet zeggen: Smoother is Faster.
Soepelheid is de lijm die al deze factoren samenbrengt en wat ons met vertrouwen doet zeggen: Smoother is Faster.
DE DROP CLAMP EN CG-R
Voor het creëren van flexibiliteit vereisten de achterkant van de fiets een andere aanpak dan de voorkant. De impact van het achterwiel naar het zadel moet worden verzacht, maar de zadelhoogte moet daarbij onveranderd blijven. Om aan onze doelstelling te voldoen, zonder dat de achterkant van de rest van het frame te isoleren, hebben we onze CG-R zadelpen gecombineerd met de nieuwe Drop Clamp. Door de lagere montage van de zadelpenklem hebben we 20 graden achterwaartse flexibiliteit weten te creëren. |
EEN FIETS GEMAAKT VOOR JOU
RIDER-FIRST ENGINEERED™
De Rider-First Engineered™ filosofie is direct geïnspireerd door onze relatie met McLaren - een filosofie met een sterke nadruk op data-driven design. Om een probleem te begrijpen moet je honderden uren onderzoeken verrichten om voldoende kwalitatieve data te verkrijgen. Natuurlijk blijft de vraag: voor wie testen we?
Omdat kleinere framematen doorgaans zo stijf zijn, stuitert de fiets als het ware over de weg en is het lastig om de fiets een krappe bocht in de sturen. Rijders op grotere framematen ervaren doorgaans het tegenovergestelde - de fiets zou sneller mogen reageren. Zelfs bij standaard 56 cm frames heeft de Rider-First Engineered™ aanpak ons in staat gesteld om de krachten die de rijder uitoefent op het frame beter te begrijpen. Hierdoor kunnen we onze fietsen ontwerpen aan de hand van de krachten die vrijkomen tijdens het rijden op de weg, en niet enkel de krachten die we tijdens een statische test in het lab kunnen meten.
Om de prestaties voor elke maat op hetzelfde niveau te krijgen, kwamen ze erachter dat elke maatspecifieke prestatie target een eigen specifieke aanpak vraagt. Dit betekend dat, voor elke framemaat, de buizenmaat en carbon lay-up speciaal aangepast is met de opgedane data in het achterhoofd. Het resultaat? De optimale balans tussen stijfheid, gewicht en responsiviteit voor elke framemaat.
Om de prestaties voor elke maat op hetzelfde niveau te krijgen, kwamen ze erachter dat elke maatspecifieke prestatie target een eigen specifieke aanpak vraagt. Dit betekend dat, voor elke framemaat, de buizenmaat en carbon lay-up speciaal aangepast is met de opgedane data in het achterhoofd. Het resultaat? De optimale balans tussen stijfheid, gewicht en responsiviteit voor elke framemaat.
IN DE MEDIA
REVIEWS
Bicyling Magazine
"...it was clear: Specialized had met its goal of crafting a bike that tames the road, offers up grand control, and will possibly give Specialized-sponsored riders another shot at glory while delivering a safer, more secure ride to consumers." |
Bikeradar
"By approaching comfort from the angles of ride quality and control, Specialized has changed the game, just as it did a decade or so ago with the first Roubaix. The new iteration is perhaps the most impressive endurance bike yet." |
Roadbikereview.com
"With the new Roubaix, Specialized had taken the mantra, 'smoother is faster' to a new level. The new Roubaix lays claim to some lofty performance advantages over the many other 'endurance' category road bikes on the market." |