Onze Rider-First Engineered™ filosofie is een maat-specifieke aanpak bij het bouwen van frames. Hierdoor presteert elke framemaat precies zoals wij voor ogen hebben. We weten dit te bereiken via een mix van uitvoerige data-analyses, feedback van 's wereld beste rijders en een ultra-nauwkeurige aanpak van carbon productie.
INNOVATIE
Rider-First Engineered™
Onze Rider-First Engineered™ filosofie is een maat-specifieke aanpak bij het bouwen van frames, waardoor elke frame dezelfde prestaties levert - ongeacht welke maat.
De Rider-First Engineered™ aanpak is gestoeld op twee ogenschijnlijk eenvoudige principes: Ten eerste dient men de krachten die door de weg en de rijder op het frame worden uitgevoerd (en wat voor een invloed dit heeft op de rijeigenschappen) goed te begrijpen. Ten tweede dient men te begrijpen dat deze krachten bij een klein frame enorm kunnen verschillen van de krachten die vrijkomen bij een grotere framemaat.
De Rider-First Engineered™ aanpak is gestoeld op twee ogenschijnlijk eenvoudige principes: Ten eerste dient men de krachten die door de weg en de rijder op het frame worden uitgevoerd (en wat voor een invloed dit heeft op de rijeigenschappen) goed te begrijpen. Ten tweede dient men te begrijpen dat deze krachten bij een klein frame enorm kunnen verschillen van de krachten die vrijkomen bij een grotere framemaat.
Wat maakt Rider-First Engineered™ uniek?
Elk Rider-First Engineered™ frame wordt onafhankelijk ontwikkeld, gebaseerd op targets die we aan de hand van praktijkonderzoek hebben bepaald. Het resultaat is een significante vooruitgang op het gebied van performance voor elke framemaat - van een een 49 cm tot aan een 64 cm, en alles dat daar tussenin zit.
Voordat we de Rider-First Engineered™ aanpak ontwikkelden, volgde iedereen in de fietsindustrie een vaste strategie bij het ontwikkelen van een nieuw frameset. Eerst werden aan de hand van statische testen in het lab de targets voor stijfheid en gewicht vastgesteld. Vervolgens gingen de ingenieurs aan de slag om een 56 cm te ontwerpen die aan deze targets voldoet. In de praktijk betekent dit echter dat kleine framematen (met kleinere driehoeken) stijver zijn dan het de 56 cm benchmark frameset, terwijl grotere framematen juist minder stijf zijn. Hoewel we bij Specialized al voorop liepen met onze maat-specifieke aanpak, waarbij we buisvormen en carbon lay-ups al afstemden op individuele framematen, ontdekten we aan de hand van uitgebreide praktijktesten op de weg dat rijders met kleinere framematen een heel andere rijervaring kregen dan rijders met een grotere framemaat - ook al reden ze op hetzelfde model fiets.
Voordat we de Rider-First Engineered™ aanpak ontwikkelden, volgde iedereen in de fietsindustrie een vaste strategie bij het ontwikkelen van een nieuw frameset. Eerst werden aan de hand van statische testen in het lab de targets voor stijfheid en gewicht vastgesteld. Vervolgens gingen de ingenieurs aan de slag om een 56 cm te ontwerpen die aan deze targets voldoet. In de praktijk betekent dit echter dat kleine framematen (met kleinere driehoeken) stijver zijn dan het de 56 cm benchmark frameset, terwijl grotere framematen juist minder stijf zijn. Hoewel we bij Specialized al voorop liepen met onze maat-specifieke aanpak, waarbij we buisvormen en carbon lay-ups al afstemden op individuele framematen, ontdekten we aan de hand van uitgebreide praktijktesten op de weg dat rijders met kleinere framematen een heel andere rijervaring kregen dan rijders met een grotere framemaat - ook al reden ze op hetzelfde model fiets.
MAXIMUM TRACTION MEANS GREATER CONTROL
Wat betekent dit voor de rijder?
Omdat kleinere framematen doorgaans zo stijf zijn, stuitert de fiets als het ware over de weg en is het lastig om de fiets een krappe bocht in de sturen. Rijders op grotere framematen ervaren doorgaans het tegenovergestelde - de fiets zou sneller mogen reageren. Zelfs bij standaard 56 cm frames heeft de Rider-First Engineered™ aanpak ons in staat gesteld om de krachten die de rijder uitoefent op het frame beter te begrijpen. Hierdoor kunnen we onze fietsen ontwerpen aan de hand van de krachten die vrijkomen tijdens het rijden op de weg, en niet enkel de krachten die we tijdens een statische test in het lab kunnen meten.
Door unieke en onafhankelijke performance targets voor elke framemaat vast te stellen, ontwerpen onze ingenieurs aan de hand van onze Rider-First Engineered™ aanpak niet één nieuwe fiets, maar eigenlijk een nieuwe fiets voor elke framemaat - ieder met de complete prestaties waar de fiets om bekend staat. Dankzij de Rider-First Engineered™ aanpak kan elke rijder de prestaties en rijeigenschappen ervaren die hij of zij van ons kan verwachten.
Door unieke en onafhankelijke performance targets voor elke framemaat vast te stellen, ontwerpen onze ingenieurs aan de hand van onze Rider-First Engineered™ aanpak niet één nieuwe fiets, maar eigenlijk een nieuwe fiets voor elke framemaat - ieder met de complete prestaties waar de fiets om bekend staat. Dankzij de Rider-First Engineered™ aanpak kan elke rijder de prestaties en rijeigenschappen ervaren die hij of zij van ons kan verwachten.