De nieuwe Tarmac is de lichtste fiets die we ooit hebben gemaakt, maar de fiets onderscheidt zich vooral door uit te blinken op nagenoeg alle vlakken. De rijeigenschappen zijn ongeëvenaard, ongeacht de framemaat, en het aerodynamisch voordeel maakt korte metten met de concurrentie. De Tarmac is letterlijk een complete racefiets, en staat op het punt om jouw fietsrit naar een nog hoger niveau te brengen.
Niets is lichter, sneller en wendbaarder
Toen we begonnen met het ontwerpen van onze nieuwe Tarmac, hebben we allereerst ons oor te luister gelegd bij onze profrenners. Door de extreme eisen van de allerbeste renners ter wereld, wisten we dat onze Rider-First Engineered™ rijeigenschappen moesten verpakken in een lichter, sneller en soepeler pakket. Om dit voor elkaar te krijgen, hebben we alle traditionele ontwerptechnieken los moeten laten. Het resultaat mag er echter zijn: dit is zonder twijfel de snelste, meest complete racefiets waar je ooit op hebt gereden.
Rider First, Gender Second
Door ons partnership met Retül hebben we de beschikking over een database met de digitale fit-data van meer dan 40.000 rijders. Deze rijkdom aan data heeft onze kijk op fit en geometrie fundamenteel veranderd.
We hebben onze fit-data niet op basis van geslacht geanalyseerd, maar op basis van categorie. We hebben de stuurpositie en stack/reach van talloze competitieve wielrenners geanalyseerd en kwamen tot de conclusie dat er geen statistisch verschil is te ontdekken tussen fietspositie en geslacht. Op het gebied van stuurbreedte, crankarmlengte en zadelvoorkeur zijn er echter wel duidelijke verschillen zichtbaar. Daarom hebben we verschillende Tarmac modellen voor heren en dames ontwikkeld, maar delen beide modellen dezelfde geometrie.
We hebben onze fit-data niet op basis van geslacht geanalyseerd, maar op basis van categorie. We hebben de stuurpositie en stack/reach van talloze competitieve wielrenners geanalyseerd en kwamen tot de conclusie dat er geen statistisch verschil is te ontdekken tussen fietspositie en geslacht. Op het gebied van stuurbreedte, crankarmlengte en zadelvoorkeur zijn er echter wel duidelijke verschillen zichtbaar. Daarom hebben we verschillende Tarmac modellen voor heren en dames ontwikkeld, maar delen beide modellen dezelfde geometrie.
Rider-First Engineered™
Rider-First Engineered™ biedt uniforme rijeigenschappen voor alle rijders, ongeacht de framemaat. Hierdoor profiteert elke rijder van dezelfde prestaties waar de Tarmac om bekend staat: snel en voorspelbaar. Bij de nieuwe Tarmac zijn we echter nog een stap verder gegaan. Via ons strategisch partnership met McLaren Applied Technologies hebben we een structural analysis simulatie ontwikkeld, die ons in staat heeft gesteld om drie unieke voorvorken te ontwerpen voor de verschillende framematen. Elke vork deelt dezelfde 1,5" onderste balhoofdlager, maar de carbon layup is op subtiele maar cruciale wijze verschillend. Door deze technologieën hebben we de stijfheid van alle zeven framematen perfect kunnen tunen, waardoor de rijeigenschappen voor elke rijder hetzelfde zijn - stijf, maar comfortabel, wendbaar, aerodynamisch en bovenal razendsnel.
Win Tunnel EngineeredWe weten als geen ander dat aerodynamica de belangrijkste component is in het sneller maken van een fiets, maar we wilden bij onze Tarmac geen gram aan gewicht toevoegen of ook maar iets inleveren qua stijfheid. We ontdekten echter drie plekken waar we de fiets 'gratis' aerodynamischer konden maken: de vorm van de voorvork, een lagere staande achterbrug met aero-buizen en een d-vormige zadelpen en zadelbuis. Het resultaat? Een fiets die over 40 kilometer circa 45 seconden sneller is dan andere lichtgewicht fietsen in dezelfde gewichtscategorie.
|
GewichtEen framegewicht van 733 gram en een complete fiets die op 6,16 kilogram uitkomt (Ultralight versie, maat 56cm). Meer hoef je eigenlijk niet te weten. Dankzij onze Rider-First Engineered™ aanpak gaat dit lagere gewicht vanzelfsprekend niet ten koste van rijeigenschappen of aerodynamische prestaties.
|