Onze Brain technologie is ontstaan uit onze zoektocht naar de meest efficiënte manier om over de trails te rijden. Of het nu om de voor- of achtervering gaat, onze Brain technologie is in staat om het verschil tussen input van de rijder (trappen) en de input van het terrein (stenen, hobbels, gaten, etc.) te herkennen. Hiermee voorkomen we dat input van de rijder wordt verspild in het inveren van de dempers.
INNOVATIE
Brain technologie
Als de ultieme veerefficiëntie en controle op de trails gevraagd worden, is er niets dat vergeleken kan worden met de Specialized Brain. De Brain is te vinden op Epic en Stumpjumper HT XC race-machines, en op de super veelzijdige Camber FSR trail fiets, en is verfijnd en ontworpen om te presteren op verschillende soorten terrein voor de meest veeleisende rijders en rijdsters van de sport. De Epic is de eerste full-suspension fiets die een Cross-Country Wereldkampioenschap wist te winnen (hij won er feitelijk gezien meerdere), en tijdens al deze overwinningen werden deze rijders naar de overwinning geholpen door de Brain achterdemper.
SIMON ANDREASSEN
Specialized Factory Racing Met het Brain systeem gaat geen watt verloren. |
Wat doet de Brain?
Simpel gezegd, biedt de Brain rijders de mogelijk om sneller te rijden met meer controle. Het idee kwam van het verband tussen hardtails die beter presteren op het gebied van pedaalefficiëntie en full-suspensions die beter presteren op ruig terrein; de Brain brengt deze twee samen. Door de 'Inertia Valve' technologie, kent de Brain het verschil tussen de input van de rijder (trappen) en de input van het terrein (stenen, hobbels, gaten, etc,). Dit betekent dat de fiets hard is op vlak terrein en ogenblikkelijk kan overschakelen naar een actieve modus om de klappen van ruw terrein op te vangen.
HOE WERKT HET?
De Brain technologie is ontwikkeld rondom een 'Inertia Valve' ontwerp. Een massa met gewicht drukt op een lichte veer en zorgt voor een gelimiteerde oliedoorstroming. Op vlak terrein betekent dit dat de olie niet stroomt, de vering niet werkt en de trapefficiëntie zo hoog mogelijk is. Als het wiel over een hobbel heen komt, schiet de massa omhoog en begint de olie direct te stromen, waardoor de vering actief wordt. Als de impact afgelopen is, zorgt de rebound in combinatie met de veer ervoor dat de massa weer in zijn oude positie terecht komt en de oliedoorstroming weer gelimiteerd wordt. Hierdoor wordt de vering ook weer inactief. Het Brain reservoir is op de achtervork gemonteerd, zodat de 'Inertia Valve' zich zo dicht mogelijk bij het wiel en de impact bevindt. Hierdoor is het systeem het gevoeligst en zal het zo snel als mogelijk reageren op een verandering. Hetzelfde principe wordt ook gebruikt voor onze Brain voorvorken, waarbij de 'Inertia Valve' zo ver mogelijk onderin de vorkpoot is gemonteerd.
Uiteraard is ook de hoek waaronder de 'Inertia Valve' gemonteerd is essentieel voor de werking. Als het wiel de hobbel raakt, is er sprake van een zogenaamd stootbelastingstraject. De 'Inertia Valve' is het gevoeligst wanneer deze uitgelijnd is met dit trajectverloop.
Uiteraard is ook de hoek waaronder de 'Inertia Valve' gemonteerd is essentieel voor de werking. Als het wiel de hobbel raakt, is er sprake van een zogenaamd stootbelastingstraject. De 'Inertia Valve' is het gevoeligst wanneer deze uitgelijnd is met dit trajectverloop.
FSR + BRAIN
Het FSR linkage systeem is het beste veersysteem wat betreft het elimineren van onbedoeld inveren van de achterdemper. Het actieve en onafhankelijke systeem blijft neutraal als kracht wordt uitgeoefend op het systeem. We gebruiken de Brain technologie voor het stabiliseren van het systeem onder invloed van het gewicht van de rijder en de input die deze rijder geeft, zoals agressief trappen. |
DE BRAIN WORDT SLIMMER
Sinds de introductie in 2003, is de Brain verder verfijnd om rijders de rijkwaliteit te geven waar ze naar zoeken. Director of Suspension Technology, Mike “Mick” McAndrews, bedacht de originele Brain achterdemper en is nog altijd betrokken bij iedere stap die er genomen wordt.
“De originele Brain was meer een dempingsschakelaar. Gebaseerd op de condities van de trails, switchte de demper in de dichte ofwel de open modus en bleef dan een tijdje in deze stand staan. dit zorgde ook voor een inefficiënte wisseltijd. De nieuwe generatie van Brain dempers, kan micro-impacts detecteren en direct reageren. We hebben de afgelopen jaren veel moeite gestoken in het verbeteren van de gevoeligheid van de Brain en het mixen van verschillende stromingscircuits om de eerste slagkracht van de Brain te verbeteren. Daarnaast is het voor de XC rijders ook belangrijk dat we tegenwoordig gebruik maken van ons eigen Brain ontwerp, dat minder dan de helft weegt dan het originele Brain dempersysteem."
“We optimaliseren de Trail Brain dempers met een iets lichter trap-platform. Voor XC racing is het belangrijk dat dit platform strakker is, zodat het de bewegingen van het frame minimaal zijn als de rijder veel kracht op zijn pedalen zet. Voor de Trail rijder hebben we dit platform zo veranderd, dat het nog altijd effectief is tijdens het trappen, maar dat het de rijder wel de mogelijkheid geeft om door het systeem heen te drukken, wanneer de rijder dit wil. Hierdoor kunnen we ook deze rijders het plezier geven dat ze zoeken in bijvoorbeeld hun Stumpjumper FSR.
“De originele Brain was meer een dempingsschakelaar. Gebaseerd op de condities van de trails, switchte de demper in de dichte ofwel de open modus en bleef dan een tijdje in deze stand staan. dit zorgde ook voor een inefficiënte wisseltijd. De nieuwe generatie van Brain dempers, kan micro-impacts detecteren en direct reageren. We hebben de afgelopen jaren veel moeite gestoken in het verbeteren van de gevoeligheid van de Brain en het mixen van verschillende stromingscircuits om de eerste slagkracht van de Brain te verbeteren. Daarnaast is het voor de XC rijders ook belangrijk dat we tegenwoordig gebruik maken van ons eigen Brain ontwerp, dat minder dan de helft weegt dan het originele Brain dempersysteem."
“We optimaliseren de Trail Brain dempers met een iets lichter trap-platform. Voor XC racing is het belangrijk dat dit platform strakker is, zodat het de bewegingen van het frame minimaal zijn als de rijder veel kracht op zijn pedalen zet. Voor de Trail rijder hebben we dit platform zo veranderd, dat het nog altijd effectief is tijdens het trappen, maar dat het de rijder wel de mogelijkheid geeft om door het systeem heen te drukken, wanneer de rijder dit wil. Hierdoor kunnen we ook deze rijders het plezier geven dat ze zoeken in bijvoorbeeld hun Stumpjumper FSR.